Pokarmy dobre na dolegliwości związane z zespołem jelita nadwrażliwego (IBS)

Pokarmy dobre na dolegliwości związane z zespołem jelita nadwrażliwego (IBS)

Pokarmy dobre na dolegliwości związane z zespołem jelita nadwrażliwego (IBS)

Skurcze, bóle brzucha, wzdęcia, zaparcia, gazy czy biegunki mogą być objawami choroby, na którą cierpi aż 11% populacji świata oraz 13% populacji Polski i która jest jednym z najczęstszych powodów wizyt u lekarza gastrologa: zespołu jelita nadwrażliwego (IBS).

Obecnie nie ma jednego lekarstwa pomocnego w walce z chorobą, ale dobrą wiadomością jest to, że schorzenie to można „trzymać w ryzach” z pomocą farmakologiczną, poprzez zmniejszenie poziomu stresu i personalizację diety. Właściwy sposób odżywiania jest kluczową kwestią leczenia dolegliwości chorobowych IBS. Niektóre pokarmy należy wykluczyć, aby poczuć się lepiej, np. ostre przyprawy, warzywa krzyżowe, słodziki, czekoladę, kawę, napoje alkoholowe lub gazowane, produkty fermentowane, np. sery twarogowe oraz wysokotłuszczowe produkty smażone. Z drugiej strony regularne picie wody, dobra dieta, która zawiera kilka posiłków w ciągu dnia i opiera się na odpowiednich produktach (zawsze powinno się to konsultować indywidualnie z lekarzem), może przechylić szalę na naszą korzyść. Rekomendowanym rozwiązaniem jest wprowadzenie diety low-FODMAP (z ograniczeniem fermentujących oligo- di- i monosacharydów oraz polioli). Nie należy jej jednak stosować przewlekle. Większość chorych z IBS może powrócić do poprzedniej diety z wyeliminowaniem zaledwie pojedynczych produktów bogatych w FODMAP.



Co pomaga przy zespole jelita drażliwego?
Błonnik

We wszystkich postaciach IBS wskazana jest przewlekła suplementacja błonnikiem. Dorośli powinni spożywać od 10 do 25 gramów błonnika dziennie, wprowadzanego stopniowo. Należy wybierać błonnik rozpuszczalny (obecny w świeżych warzywach i owocach, otrębach owsianych oraz babce: płesznik, lancetowatej i jajowatej), gdyż nierozpuszczalny (obecny w otrębach pszennych, ziarnach, orzechach, fasoli, warzywach kapustnych i korzeniowych) może nasilać wzdęcia, bóle brzucha i zaparcia u niektórych pacjentów z IBS. Polecamy uzupełnić dietę o Levanat Transit>>

Olejek z mięty pieprzowej
Jest bardzo skuteczny w łagodzeniu bólu brzucha i ogólnego poczucia dyskomfortu.

Mleko inne niż krowie
Zdarza się, że u osób z zespołem jelita nadwrażliwego występuje nietolerancja laktozy, zwłaszcza gdy jednym z objawów jest biegunka. Laktoza jest węglowodanem, który jest słabo wchłaniany przez jelito cienkie i może nasilać niektóre objawy. W przypadkach nietolerancji laktozy chorym poleca się napoje roślinne, takie jak mleko owsiane, sojowe czy migdałowe. Jeśli to możliwe, warto wybrać te, które są wzbogacone o wapń.

Nasiona
Badania wykazały, że niektóre nasiona, takie jak siemię lniane, działają przeciwzapalnie i osłonowo na okrężnicę.

Imbir
Imbir pojawia się na prawie każdej liście pokarmów o prozdrowotnych właściwościach, nie inaczej jest i tutaj. Imbir pomaga zmniejszyć mdłości, skurcze, rozstrój żołądka, wzdęcia, gazy, zgagę i ogranicza ryzyko zachorowania na raka przewodu pokarmowego.

Napary

Napary takie jak rumianek, melisa czy mięta są świetnym środkiem rozluźniającym mięśnie, które przenoszą pokarm przez jelita. Zmniejszają również kolkę, rozstrój żołądka czy gazy.

Probiotyki

Ważnym elementem uzupełniającym odpowiednią dietę u pacjentów z IBS jest modyfikacja mikroflory jelitowej. Probiotyki poprzez swoje działanie przeciwzapalne oraz wzmocnienie bariery ochronnej nabłonka jelitowego wpływają na zmniejszenie objawów IBS.

Wyeliminuj żywność przetworzoną
Samodzielnie przygotowuj posiłki. Nie sięgaj po gotowe dania, produkty instant, fast-foody, ciastka, batony czy inne przetworzone pokarmy. Czytaj etykiety i wybieraj produkty o jak najkrótszym, nieprzetworzonym składzie.

W leczeniu dietetycznym chorych z IBS nie jest zalecane rutynowe stosowanie diety bezglutenowej i bezlaktozowej oraz diety eliminacyjnej opartej na mianie przeciwciał przeciwko poszczególnym składnikom pokarmowym. Istotne są natomiast indywidualne modyfikacje diety oparte na doświadczeniach pacjenta.


Pomocne suplementy

Aby wspomóc prawidłową pracę jelit, warto sięgnąć po produkty z oferty Naturhouse.

Vivat Digest – zawarty w fiolkach ekstrakt z ananasa, aloesu i mięty wspiera prawidłowe funkcjonowanie układu pokarmowego.

Levanat Transit - głównym składnikiem produktu jest błonnik z nasion babki jajowatej Plantago ovata. Ma on postać smacznego kisielu. Babka jajowata poprawia pasaż jelitowy i reguluje trawienie. 

Mivinat Probiotic zawiera szczepy Lactobacillus acidophilus i Bifidobacterium. Pomaga uzupełnić florę jelitową, która odpowiada za prawidłowy pasaż jelitowy, wchłanianie składników pokarmowych, a także stanowi bardzo ważną część układu immunologicznego.

2022-10-19 11:33:00 199 viewed
Komentarze